Skillnaden mellan Steg 1, Steg 2 och Steg 3
En detaljerad förklaring av de olika nivåerna av motoroptimering och vilken som passar bäst för dina behov och din bil.
Steg 1 - Programvaruoptimering
Steg 1 är minst sagt den vanligaste och mest kostnadseffektiva optimeringen. Här modifierar vi endast ECU:ns programvara, det innebär att inga delar behöver bytas ut till för att uppnå en högre prestanda. Detta ger vanligtvis 20-30% mer effekt och är perfekt för de flesta bilägare som vill ha bättre prestanda utan att kompromissa med tillförlitlighet.
Fördelar med Steg 1:
- Ingen hårdvarumodifiering krävs
- Behåller fabriksgaranti i många fall
- Reversibel - kan återställas till original
- Bästa pris/prestanda-förhållandet
Steg 2 - Programvara + Hårdvara
Steg 2 kombinerar programvaruoptimering med vissa hårdvaruuppgraderingar, vanligtvis ett bättre avgassystem och luftintag. Detta möjliggör 30-40% prestandaökning och passar dig som vill ha maximal prestanda från din motor.
Typiska Steg 2 uppgraderingar:
- Sportavgassystem eller downpipe
- Förbättrat luftintag
- Större intercooler (för turbomotorer)
- Anpassad ECU-programmering
Steg 3 - Omfattande modifiering
Steg 3 är för entusiaster som vill ha maximal prestanda. Detta inkluderar i de allra felsta fall större turbo, förstärkta motorkomponenter och omfattande hårdvaruuppgraderingar. Prestandaökningen här kan vara 50%+ men kan tillföra otroligt höga kostnader för "performance" delar och kan påverka bilens användbarhet i vardagen.
Vilken passar dig?
För dom flesta rekommenderar vi ett vanligt Steg 1 - det ger utmärkt prestanda till ett rimligt pris och behåller bilens tillförlitlighet. Steg 2 passar dig som redan har eller planerar hårdvaruuppgraderingar. Steg 3 är för dedikerade entusiaster som prioriterar prestanda över allt annat.